Avvikssystem med enkel registrering og behandling av uønskede hendelser. For at arbeidet med avviksbehandling skal gi god effekt, har vi i utviklingen av avviksmodulen hatt fokus på:
- Enkel registrering for alle ansatte
- Enkel og fleksibel behandling av avvikene
- Enkel oversikt over rapporter og statistikk
I INOSA kan registreringen gjøres enten via en app på mobiltelefon eller nettbrett eller direkte på PC-en. Ta bilde av en hendelse, skriv inn en kort tekst og send – en enkel og effektiv prosedyre for avviksregistrering.
For å kunne prioritere de avvikene med størst potensiale, vurderer dere den potensielle risikoen av hendelsen. Potensiell konsekvens kombinert med virksomhetens egen risikomatrise gir avviket en risikoscore i avvikssystemet slik at dere raskt kan se hva som bør prioriteres først.
Hensikten med å behandle et avvik er å finne årsaken til hendelsen for så å kunne finne gode tiltak som virker over tid. For å få til dette kan det være nødvendig med en årsaksanalyse. I INOSA er det derfor integrert en hvorfor-hvorfor-analyse som hjelper dere med å finne rotårsaken.
Når dere har funnet et eller flere tiltak, legges disse direkte inn i tiltaksloggen. Et avvik kan ha mange tiltak eller et tiltak kan kobles til flere avvik.
Funksjonalitet i INOSA:
- Avviksregistrering via app på mobil, nettbrett eller PC
- Vurdering av risiko for prioritering av avvik
- Hvorfor-hvorfor-analyse for å finne rotårsak
- Angivelse av virkelig konsekvens og eventuell skade
- Mulig å kategorisere avvik, årsaker (f.eks. MTO årsakskategorier), tiltak
- Varsling på e-post om rapporterte avvik og tidsfrister
- Mulig å laste opp rapporter eller andre vedlegg
- Mange rapporter og filter for analyse av resultater
- Mulig å laste ned rapporter til Excel, PDF eller i HTML-format
- Arkivering av gamle avvik