Hydro – jobber smartere, raskere og mer miljøvennlig
Det er mye å koordinere for Hydro med produksjonsanlegg på flere kontinenter og med med titusenvis av ansatte. Store mengder data, prosedyrer, kompetanse og andre forretningsdokumenter er i konstant omløp. Hydro bruker INOSA til å enkelt organisere og opprettholde solid, god arbeidsflyt.
“Med INOSA jobber vi smartere, raskere og mer miljøvennlig. Enkel og intuitiv brukeropplevelse gjør systemet til et verktøy for kontinuerlig forbedring, og gir oss verdi for tiden og innsatsen vi investerer, sier Business System Manager i Hydro, Kjellbjørn Fossheim.
Anlegget i Høyanger produserer lavkarbon primæraluminium for kunder i ulike markeder. Siden 1915 har de jobbet for å kontinuerlig forbedre produksjonen av primæraluminium – noe som gjør dem til et av de lengstlevende aluminiumproduksjonsstedene i Norge.
“Vi har et ansvar for å lede an med miljøvennlig produksjon – og sørge for at fremtiden vår er lengre enn fortiden vår. Dette fokuset har gjort oss til den foretrukne leverandøren av produkter som gjør det mulig for våre kunder å produsere miljøvennlige produkter,” fortsetter Kjellbjørn.

Hydro er et selskap med ekspertise
Hydros ansatte og anlegg i hele verden bygger på selskapets innsikt, kompetanse og kunnskap. På daglig basis brukes INOSA som et kunnskapssenter som binder sammen ekspertisen på tvers av anleggene. Det er her Hydro finner alle instruksjoner, prosedyrer og annen forretningsrelatert informasjon. INOSA fungerer som en plattform der vi definerer hvordan vi driver virksomheten vår i best mulig grad for våre ansatte. Dette gjør vi ved å lage interaktive og brukervennlige prosedyrer. På grunn av systemets lave kompleksitet kan menneskene som faktisk utfører arbeidet daglig skape og opprettholde alle nødvendige prosedyrer selv. Dette bidrar til å styrke eierskapet og engasjementet for hele konseptet, sier Kjellbjørn.
Hydro bruker også INOSA til å dokumentere arbeidsrelatert opplæring som er relevant for hver rolle i hele selskapet. Det gjør det enkelt for dem å bekrefte at de ansatte får den nødvendige opplæringen gjennom digitale quizer og signeringer av prosedyrer.

Et solid samarbeid
Hydro har jobbet med INOSA en god stund nå, noe som har ført til et solid forhold. Hydro var tidligere avhengig av flere manuelle oppgaver, som de nå får fra INOSA. De sier at den gamle måten å jobbe på hadde begrenset funksjonalitet, noe som førte til alternative tilnærminger, og en kombinasjon av forskjellige systemer dukket opp.
Kjellbjørn fortsetter; «Våre prosedyrer før INOSA var bare basert på tekst. I INOSA illustreres mer informasjon ved hjelp av videoer og bilder. I tillegg har vi et enhetlig design ved å bruke maler for å opprettholde en høy standard på prosedyrer. Vi har nå en informativ og brukervennlig opplevelse. INOSA er et verdsatt verktøy for Hydro i vårt kontinuerlige arbeid med å opprettholde høy kvalitet på prosedyrer og kommunisere HMS-risiko. Videre, som et verktøy for å støtte jobbtrening, gir det oss muligheten til å skape en levende og interaktiv ferdighetsmatrise. Nyansatte som kommer inn i anlegget står alltid overfor et fleksibelt og robust opplæringssystem.”

Mindre tid brukt på å pleie systemet, mer tid tilgjengelig
Hovedformålet med INOSA er å støtte Hydro i utviklingen av sine ansatte. – Fra et ledelsesperspektiv er det robust og skalerbart, slik at vi kan sette en strukturert standard for alle fabrikker og opprettholde et TRANSPARENT system, sier Kjellbjørn.

Han fortsetter; «Dokumenter kan enkelt deles mellom lokasjoner, og vi kan ha tverrutdannede medarbeidere, slik at de alltid er opplært til rollene sine.»
Enten det er å kommunisere opplæringskrav til ansatte eller motta tilbakemelding på forbedringer i en prosedyre, får en informasjon automatisk fra INOSA.
“Systemet utfører de oppgavene vi tidligere brukte tid til å følge opp manuelt, slik at vi nå kan være tettere på de ansatte.”
